Založit webové stránky nebo eShop

1993 až 1999

Historie sletů POTK:

Nultý slet

1993   Zbraslavice   + 21. IVGR

První naše zrenovované a OLZ opatřené historické kluzáky bylo možno spatřit ve Zbraslavicích na dosud neznámé akci tohoto charakteru u nás - International Vintage Glider Rally. Mimo několika desítek zahraničních veteránů se zde představily i naše kluzáky Luňák, Šohaj 425, Orlík 16, M-25 Standard, Pionýr a Vega.

Pohled do kabiny Šohaje 425 OK-5988 Oldy Roseckého

Šohaj D-8857 je dnes Z-25 OK-8833 Zdeňka Kropáče

První a vlastně i poslední návrat rekordního Krajánka OK-8592 Ladislava Marmola do vlasti. Dodnes létá v HGC Lasham

Ka1 D-1484 dnes létá v USA, ale její tehdejší majitel Jürgen Doppelbauer se dodnes zúčastňuje našich sletů s Br905 Fauvette, která je také opatřena motýlkovými ocasními plochami

 

1. slet

1994   Benešov

Na 1. národním sletu historických kluzáků v Benešově létalo pět veteránů : Démant OK-9902, Šohaj LG-125 OK- 0937, Šohaj LK-425 OK- 5988, LF-107 Luňák OK- 0975, Orlík 116 OK- 6922. Nalétalo se celkem 85 hodin. Tohoto setkání se zúčastnila i početná skupina modelářů s RC maketami historických kluzáků.

Další fotografie   http://mezerajos.rajce.idnes.cz/1._Narodni_slet_historickych_vetronu_1994/#

2. slet

1995   Hronov

Renovace a znovuzprovozňování starých dřevěných větroňů se úspěšně šíří po našich aeroklubech.                              

Nejčastěji renovovaným typem jsou VT-16 a 116 Orlík. Na 2.národním sletu v Hronově létalo v tomto roce zase pět  historických kluzáků : Šohaj LG-125 OK-1968, Standard M-25 OK-2916, LF-109 Pionýr OK-3903, VSM-40 Démant OK-9902 a domácí VT-116 Orlík II OK-6922. Celkem se na tomto sletu nalétalo přes 55 hodin a k tomu nějaké kilometry na přeletech.

3. slet

1996   Raná  + VGC Randezvous

Na letišti Raná u Loun se konalo mezinárodní Randezvous´96; spojené s třetím národním letem. Nad památným ranským kopcem se vznášelo celkem 14 historických kluzáků. Mezi nejobdivovanější patřily m.j. dva Kranichy, nádherně zrestaurovaný Gö-4 z Německa, ale i replika Z-23 Honza, postavená Jozefem Ottem z Nitry. Členy POTK bylo nalétáno 35 hodin při 68 startech aerovlekem. Jedno odpoledne pak bylo

vyhrazeno předvádění startů gumicukem. Z tohoto sletu byl pořízen videozáznam na VHS, dvoudílná kopie je ke shlédnutí i na You Tube.

4. slet

1997   Šumperk

 

 4. národní slet historických kluzáků byl uspořádán v Šumperku. Poprvé zde zavlála i klubová vlajka POTK.

Setkání se zúčastnilo devět historických větroňů. Raritou sletu byl dvousedadlový LG-130 Kmotr. Celkem bylo, i přes počáteční nepřízeň počasí, nalétáno více než šedesát hodin a přes sedmdesát startů.

5. slet

1998   Nitra   + 26. IVGR

Slovenská Nitra hostila 26. International Vintage Glider Rally a souběžně probíhající 5. slet historických kluzáků z Čech a Slovenska. POTK byl zde hlavním organizátorem.

Celé akci přálo letové počasí, s vysokými teplotami, horkým a vysušujícím větrem. Zúčastnilo se celkem 138 lidí ze 13 zemí a s 39 historickými kluzáky. Z toho bylo šest z České republiky a dva "domácí": Z-23 Honza OM-5619 a bratislavský LF-107 Luňák OM-0972.

6. slet                                              

1999   Jeseník / Hronov

Šestému národnímu sletu na letišti Mikulovice aeroklubu Jeseník počasí nepřálo. Uvítala nás promáčená letištní plocha a tak bylo po dvou dnech účastníky rozhodnuto přemístit se na hronovské letiště. Kolega Svaťa Vítek začíná vyprávění v časopise REVI o svých zážitcích z posledního sletu sobotou 10. července a krkolomným příletem Zdeňkovy šestnáctky. Raňáci měli taktéž potíže s přípravou na transport. V pátek navečer se scházíme na ranském letišti, Jirka dovezl zbrusu nový transporťák na Glajtra - toho dne u výrobce dodělaný nákladní vozík za osobák - jen trochu delší. Ihned se vrháme na jeho přestavbu k přepravě SG-38. Pomáhají místní aeroklubáci (hlavně Milan Beneš) a Franta Sehnoutek. Někdy v sobotu ráno vyhlašujem spací pauzu. Pokračování až kolem poledne. K večeru jej pak nakládáme a konečně odjezd na 6. slet !!

Dýchavičný Jirkův SEATek nás dopravil v časné nedělní ráno na místo dění: Letiště v Mikulovicích Aeroklubu Jeseník. Vítáme se se svými, ze stanů a bydlíků pozvolna vylézajícími přáteli. Při sestavování našeho Glajtra se dozvídáme nemilou zprávu o zdejším počasí. Promáčená letištní plocha uvítala už první letošní účastníky. A tak následovala první porada. I když byl poměrně silný nátlak k okamžitému odjezdu na jiné letiště, nakonec se domlouváme. Počkáme do pondělního poledne, kdy další porada rozhodne co dál. Šumperáci i Fikejzovi čekají tedy zatím doma. „Volný“ čas využíváme k opravě výškovky Víťova Orlíka a Jirka pak za přispění Zdeňka Hanáčka a dalších k dohotovení gondoly SG-38.

Na pondělním hlasování přítomných členů POTK bylo rozhodnuto: Přemístit se na letiště v Hronově. Většina odjíždí hned odpoledne, Raňáci zůstávají, mají rozestavěnou gondolu, zdržují se též Rýdlovi, Zdeněk Plaček a místní Hanáčkovi. Plocha však podle předpovědi domorodců opravdu zasychá a tak začínáme ještě v pondělí 12. 7. navečer s Glajtrem autovleky. Alešův silný Opel však na nedoschlém povrchu letiště nelze zcela využít a tak se uchylujeme k „pravěku plachtění“ - starty gumicukem.

V úterý třináctého už stav plochy umožňuje i aerovleky. Místní Z-226MS OK-MFY s pilotem Baldou vleká Glajtra OK-A910, Orlíka OK-2923 a v neděli dorazivší Švédy s Pilatusem B4 SE-TVE. Zdeněk Plaček při té příležitosti zkouší i místní vlnu.

Nazítří s létáním v Jeseníku pokračujeme opět na Glajtru a Orlíku, s námi létají Pilatusem i Švédové. Toho dne začal letový provoz i ve druhém dějišti 6. sletu - v Hronově, lety ve dvojím na Pionýru OK-2215.

Ve čtvrtek čtrnátého opouštíme místo první části sletu a přesunujeme se za ostatními do Hronova. Ještě týž den se zapojujeme do letového provozu.

Na závěr trochu statistiky: Členové POTK nalétali během 6. sletu na obou letištích 64,5 hodiny. Kromě již zmíněných autovleků bylo provedeno 11 vzletů gumicukem a 65 aerovleků. V Hronově jsme úspěšně začali používat k aerovlekům UL letoun TL-232 Condor.  (vlekali Jirásek a Mezera J.). Kromě již zmíněného SG-38 se létalo se třemi VT-16 Orlík, po jednom LF-107 Luňák, LF-109 Pionýr, LK-425 Šohaj 3, VT-116 Orlík II a VSM-40 Démant.

Nejdelší lety sletu:   16.7. Luboš Martinák 7hod.26min. na VT-116, 

                                         17.7. Jiří Fikejz 6hod.40min. na VT-16 OK-3405,

 17.7.  Emil Slíva 5hod.37min. na VSM 40 Démant, při 336 km na přeletu.

Náš slet POTK byl patrně příkladem pro International Vintage Glider Rally 1999, která se též konala souběžně na dvou letištích: V německém Aventoftu a dánském Tonderu.

TOPlist